A disznó sokszínű szimbólum a művészetekben. A festményektől az irodalmon át a popzenéig… évszázadok óta inspirálja a művészeket és alkotókat szerte a világon. Bár a disznó elsőre hétköznapi vagy akár negatív képzeteket idézhet, a művészetekben ennél jóval összetettebb jelentéssel bír. A képzőművészettől kezdve az irodalmon át egészen a kortárs popkultúráig a disznó szimbólumként képes árnyaltan megjeleníteni emberi jellemvonásokat, társadalmi kritikát vagy akár egyszerű humoros hangvételt.
A vizuális művészetekben a disznó gyakran jelenik meg allegorikus vagy társadalomkritikai kontextusban. Az egyik legismertebb alkotás, amelyen a sertés szimbólumként szerepel, Pablo Picasso „Guernica” című monumentális festménye. Bár a központi motívum nem a disznó, a festményben feltűnik egy malacarcú figura, amely a háború kegyetlenségét és az emberi szenvedést szimbolizálja. Picasso az állatokon keresztül képes volt kifejezni a zsarnokságot és az erőszakot. Hasonlóan, a szürrealizmusban is megjelennek disznó alakok, melyek a tudattalan mélységeit és az emberi ösztönvilágot jelenítik meg. Az amerikai festő, Walton Ford a természet és az ember viszonyát vizsgálja állatszereplőkkel, több alkotásában is megjelenik a disznó, mint az emberi mohóság szimbóluma.
Az irodalomban a sertés szimbolikája különösen gazdag. George Orwell klasszikus művében, az „Állatfarm” című politikai allegóriában a disznók a hatalom és a korrupció megtestesítői. Orwell zseniálisan használja az állatokat, hogy kritizálja a totalitárius rendszereket; a disznók eleinte a forradalom vezetői, ám később egyre elnyomóbbá válnak, ami az emberi hatalom természetét és romlottságát szimbolizálja. Egy másik híres irodalmi példa az E. B. White „Stuart Little” című regénye, ahol a disznók bár nem központi szereplők, de az állati karakterek között gyakran előfordulnak, különböző jellemzők megtestesítőiként.
A kortárs popkultúrában a disznó a humor és a kritika eszköze is. A Pink Floyd híres albumán, az „Animals” (1977), amely a társadalmi osztályokat és a politikai elnyomást boncolgatja, a disznó az elnyomó erőket szimbolizálja. A borítón egy hatalmas léggömdisznó lebeg a londoni Battersea erőmű felett, ami mára ikonikus képpé vált. Ez a kép jól mutatja, hogyan válhat egy egyszerű háziállat egy erős társadalmi szimbólummá.

A filmekben és rajzfilmekben is gyakran találkozunk disznófigurákkal, amelyek vagy aranyos, vagy éppen vicces, de sokszor önkritikus szerepet töltenek be. A Walt Disney által alkotott „Pán Péter” történetében például a disznó figurái nem jelennek meg, de más rajzfilmek, mint például a „Babe – A kismalac kalandjai” című film, ahol a malac hőssé válik, rendkívül népszerűvé tették a disznót a közönség szemében. A film bájos története és az állatok emberi tulajdonságokkal való felruházása példaként szolgál arra, hogy a disznó a szeretet és bátorság jelképe is lehet.
A zenében is megjelenik a disznó szimbolikája. Az egyik legismertebb dal a Pink Floydon túl a “Piggies”, amely George Harrison szerzeménye a Beatles 1968-as „The White Album”-án. A dal szatirikusan ábrázolja a társadalmi elit arroganciáját és az emberi mohóságot, a „kis disznók” pedig a felső osztály képviselői. A disznó szó tehát itt is társadalmi kritika eszköze.
A képzőművészet, irodalom és popkultúra egésze azt mutatja, hogy a sertés mint szimbólum rendkívül sokrétű és alkalmazkodó. Egyszerre jelenik meg a természetesség, a bűnösség, az emberi gyarlóság és a humor megtestesítőjeként. Ez az állat képes arra, hogy a művészek eszköze legyen a társadalom, az emberi jellem és a kulturális normák ábrázolására.
Ahogy az idő halad, úgy változnak és bővülnek a disznóról alkotott képek is. A 21. századi művészek gyakran állnak ki az állatvédelem és a fenntartható életmód mellett, így a disznó szerepe újabb dimenziót kap: a felelősségteljes gazdálkodás és az etikus állattartás szimbóluma lehet.
A disznó nem csak egy háziállat, hanem egy mélyen kulturális, művészi és szimbolikus figura, amely egyszerre tükrözi az emberi természet fényes és sötét oldalait. Ezért is érdemes figyelni rá a művészetekben, mert mindig többet mond el rólunk, mint elsőre gondolnánk.